معرفی زبان برنامه نویسی جاوا Java

زبان برنامه نویسی جاوا Java را می توانیم در این حوزه، یک زبان برنامه نویسی همه کاره بدانیم.این زبان به گونه ای طراحی شده است تا کمترین وابستگی نشان داده شدن را داشته باشد. یک شعار در زبان برنامه نویسی Java وجود دارد:” یک بار بنویس و همه جا تکرار کن” این شعار به این معناست که کد جاوا کامپایل شده است و می تواند روی تمام پلتفرم ها که آنها از جاوا پشتیبانی می شود، اجرا شود که در این صورت نیازی به کامپایل کردن دوباره نیست.

برنامه های Java عموماً به صورت بایتکد کامپایل شده است و جدا از اینکه ساختار کامپیوتر می تواند روی همه دستگاه ها که مجاز هستند اجرا شود.  Java یکی از پرطرفدار ترین زبان های برنامه نویسی هست که مورد استفاده قرار می گیرد ، این استفاده برای برنامه های وب سرور مخاطب است و بر اساس تحقیقات به این نتیجه رسیده ایم که ۹ میلیون توسعه‌دهنده در آن وجود دارد.

جاوا در ابتدای توسعه توسط یک شرکت به نام سان ماکروسیستم ساخته شده است و به عنوان یکی از مولفه های اصلی از پلتفرم گسترش یافت. بیشترین قواعد زبان جاوا از زبانهای سی و سی++ بر گرفته شده است. ولی امکانات آن بسیار سطح پایین تر از آنها است.

اجرا های اصلی و مرجع کامپایلر های جاوا ، توسط ماشین های مجازی و کتابخانه های کلاس که در ابتدا توسط شرکت سان عرضه شده است.  البته این اجراها تحت مجوز های اختصاصی عرضه شده است .

بیشترین تکنولوژی های جاوا تحت مجوز عمومی و کلی گنو عرضه شده است یکی دیگر از اجراهای تکنولوژی‌های شرکت سان کامپایلر گنو برای جاوا است . از آخرین ورژن های زبان برنامه نویسی Java می توان به جاوای ۸ اشاره کرد که تنها ورژنی است که اکنون به صورت رایگان پشتیانی میشود.این پشتیبانی توسط اوراسل است. است .ناگفته نماند که به ورژن های قدیمی تر توسط اوراسل وشرکت های دیگر به حالت تجاری پشتیبانی میشود.

برسی تاریخچه و معرفی زبان برنامه نویسی جاوا Java

در برسی تاریخچه زبان برنامه نویسی Java می توان به این موضوع اشاره کرد که در ابتدا برای تلویزیون طراحی شده بود. ولی برای صنعت تلویزیون کابلی دیجیتال در زمان گذشته بسیار پیشرفته بود. زبان برنامه نویسی Java در ابتدا بلوط نام داشت که این نام بر گرفته شده از درخت بلوچی بود که در اطراف گاسلینگ وجود داشت که بعد از این پروژه گرین نام گزاری شد ودراخر به آن  Java که برگرفته از قهوه Java است نام گزاری شد. نایب رئیس شرکت سان بیان کرد که شرکت کننده سان نقشی در رابطه با زبان های برنامه نویسی جاوا مانند یک مبلغ دارد .

بعد از اینکه شرکت سان مایکروسیستم توسط شرکت اوراسل خریداری شد او خود را ناظر تکنولوژی جاوا معرفی کرد که با تعهد برای پرورش یک جامعه مشارکت شفاف دارد.علاوه بر این موضوع،شرکت اوراسل از گوگل شکایت کرد چون گوگل از جاوا در اندروید استفاده کرده بود.

جالب است بدانید این نرم افزار جاوا بر روی تمامی دستگاه لب تاپ و مراکز داده و تمامی کنسول های بازی استفاده می شود. چند سال بعد جیمز گاس لینگ از شرکت جاوا ، بیرون امد. پنج هدف اصلی وجود دارد که در ساخت زبان برنامه نویسی جاوا مورد استفاده قرار می گیرد که شامل این است که باید ساده و شی گرا و آشنا باشد.

دومین نکته مهم این است که باید قدرتمند و ایمن باشد و همچنین باید از نظر ساختاری قابل تحمل باشد و همچنین خنثی باشد در ضمن باید عملکرد بالایی داشته باشدو همچنین تفسیر شده و رشته‌ ای و پویا هم باشد.

کاربردها و اهمیت معرفی زبان برنامه نویسی جاوا Java

حال میخواهیم کاربرد های زبان برنامه نویسی Java را مورد بررسی قرار دهیم. یکی از این اهداف طراحی این زبان برنامه نویسی این است که قابلیت هم کردن دارد. در واقع باید برنامه‌هایی که برای پلتفرم نوشته میشود روی هر ترکیبی از سخت افزار و سیستم عامل های پشتیبانی شده، اجرا شود.

بنابراین به جای کامپایل کردن که مستقیم به کد ماشینی ساختار محورکامپایل می‌شد،کد زبان جاوا در یک واسطه گری به نام جاوا بایتکد کامپایل شد. مخاطبان نهایی اصول یک محیط استفاده می کند که در برنامه های جاوا انفرادی یا مرورگرهای وب برای اپلت های جاوا برای دستگاه های خود نصب شده است. در کتابخانه های استاندارد یک روش عمومی که برای دسترسی به ویژگی های مخصوص میزبان مثل گرافیک فراهم می کند.

 توجه داشته باشید که بایتکد همگانی انتقال مارا سریعتر و آسانتر می کند. کامپایلرها به هنگام جاست این تایم ،از مراحل اولیه معرفی شدند که در واقع در زمان اجرا باید کد ها را به کد ماشینی کامپایل میکند. یک قاعده کلی نحوی برای زبان برنامه نویسی Java وجود دارد.  که تا حد زیادی تاثیر گرفته از سی++ است. برعکس زبان سی++ قاعده برنامه نویسی ساختاری و عمومی و شی گرا تاکید می کند زبان برنامه نویسی جاوا مخصوص به عنوان یک زبان شی‌گرا ساخته شده است.

تمامی کدها در داخل کلاس ها نوشته شده به هر آیتم داده ای یک شعر است که البته به جز انواع داده اولیه مثل اعداد صحیح و یا اعداد با ممیز شناور جزو اشیا نیستند. زبان برنامه نویسی Java از برخی از جنبه های محبوب سی++دوباره استفاده کرده است.‌  این زبان برعکس سی++ برای کلاس ها از سربارگزاری ها یا وراثت چندگانه پشتیبانی نمی کند. اما توجه داشته باشید که وراثت چندگانه برای رفته‌ای کاربری و مخاطب پشتیبانی می شود.

مدیریت حافظه خودکار در برنامه نویسی Java تعیین می کند که چه زمان اشیا ساخته می‌شود و یا زمانی که اشیا دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند را مورد بررسی قرار می گیرد و آن را تعیین می‌کند زمانی که هیچ منبعی در شعر باقی نمانده است حافظ غیر قابل دسترسی و واجد شرایط آزاد شدن به طور خودکار است. البته اگر کد برنامه نویس به یک شی یک رفرنس ای داشته باشد که دیگران مورد نیاز ما نیست ممکن است یه چیزی همانند نشست حافظه رخ دهد که این اتفاق عموما زمانی اتفاق می‌افتد که مابه  اشیا دیگر نیازی نداریم.

سخن آخر

معرفی زبان برنامه نویسی Java می تواند راهنمایی باشد برای کمک به افرادی که به تازگی به این کار روی آورده اند. یکی از ایده‌های پشت مدل مدیریت حافظه خودکار Java به این صورت است که دیگر نیازی به برنامه نویس ها و مدیریت حافظه نیست و آن را به صورت دستی انجام می دهند. در برخی از زبان ها حافظه برای ساخت اشیا به طور ضمنی استک اختصاص داده شده است ایا میشود و به وضوح از هیپ اختصاص داده می‌شود و سپس گرفته می‌شود.